Wij verstrekken na het geven van een advies een klantadviesrapport. Deze is gebaseerd op de geïnventariseerde gegevens en is afgestemd op de persoonlijke situatie. Ook hebben we aan de geuite wensen en eisen tijdens het adviesgesprek zo goed mogelijk invulling gegeven. Je kunt hier een voorbeeldrapportage downloaden, zodat je weet wat je van ons kunt verwachten. Om ons werk goed te doen is het van groot belang dat je onze instructie, toelichtingen, uitleg en informatie goed leest en hier opvolging aan geeft. Dit maakt het proces voor iedereen beter werkbaar.
De inhoud van ons adviesrapport bestaat uit de volgende onderdelen:
- Inleiding
- Gegevens inventarisatie
- Huidige situatie (voor aankoop)
- Berekening maximale hypotheek
- Berekening waarde huidige woning volgens beleid geldverstrekker
- Situatie op het moment van passeren meeneemhypotheek
- Uitleg over de opbouw van de hypotheekrente en eventuele wijzigingen daarin
- Uitleg over de overbruggingshypotheek
- Berekening van de bruto en netto maandlasten vanaf het moment dat de nieuwe hypotheek ingaat
- Uitleg over de wijzigingen na verkoop van de oude woning
- Berekening van de te verwachten lasten in de periode van twee woningen
- Uitleg over relevante begrippen in de persoonlijke situatie
- Berekening van de bruto en netto maandlasten na verkoop van de oude woning en vrijval overwaarde
- Adviesmotivatie
- Algemene voorwaarden
- Dienstverleningsdocument
Afhankelijk van de situatie en geuite wensen kunnen er ook alternatieve scenario’s worden doorgerekend zoals bij:
- Een hogere of lagere verkoopopbrengst van de oude woning
- Stijging van de hypotheekrentes
- Een langere verkoopperiode van de oude woning
- Een langere bouwperiode van de nieuwe woning
Daarnaast verstrekken we een aantal bijlagen, zoals:
- De financieringsopzet
- Toelichting op de hypotheekconstructie
- Het termijnenschema bij nieuwbouw
- Een simulatie van het verloop van het bouwdepot (en soms ook het rentedepot / energiedepot)
- Een simulatie van het verloop van het saldo aan eigen middelen
- Een concept nota van afrekening aankoop nieuwe woning
- Een concept nota van afrekening verkoop oude woning
- Een overzicht, per maand, met daarin gespecificeerd de te verwachten kosten en baten
- Een overzicht, per leningdeel, van het verloop van de hoofdsom
- Een berekening van de te verwachten lasten gedurende de bouw
- Een verbouwingsspecificatie
- Een fiscale begroting tot en met het jaar van oplevering van de nieuwe woning
- Een kostenbegroting van onze dienstverlening, op basis van de persoonlijke situatie en gevraagde diensten
Ook voegen wij, indien nodig, toe:
- Instructies hoe gegevens met ons te delen
- Instructies welke gegevens met ons te delen
- Een intermediairwijzigingsformulier
- Een volmacht-formulier
- Een opdracht tot dienstverlening, waarin alle overeengekomen diensten zijn beschreven
- Een toestemmingsformulier voor het mogen inwinnen van gegevens bij derden
- Een toestemmingsformulier voor het doorgeven van gegevens aan derden
- Een opdrachtformulier voor het mogen aanvragen van een (Desktop-) taxatierapport
- Een opdrachtformulier voor het mogen aanvragen van een bouwkundige keuring
- Een opdrachtformulier voor het mogen aanvragen van een inkomensverklaring ondernemers
Indien mogelijk voegen we toe:
- Een samenvatting van het beleid van de geldverstrekker met betrekking tot aspecten rondom de meeneemhypotheek
Bij aanvang van de bemiddeling van de hypotheek krijg je van ons:
- Het renteaanbod
- De Algemene Voorwaarden behorende bij het renteaanbod
- Overige bijlagen die worden verstrekt door de geldverstrekker
Wanneer er verzekeringsdiensten of overige diensten worden afgenomen krijg je van ons:
- Uitgebreide offertes en toelichtingen
- Machtigingsformulieren
- Vergelijkingen
Met “wij” bedoelen we de met ons samenwerkende adviseurs en bemiddelaars